© 2024 Автобазар™– Купить новое авто или продать бу с пробегом в Украине
З січня 2018 відкрилася нова сторінка в сфері сертифікації - була скасована державна система сертифікації УкрСЕПРО. Фактично, це означає, що вона стала не обов'язковою, а добровільною.
З одного боку, це європейська практика - коли не держава, а ринок регулює якість продукції. Такий підхід дозволяє виробнику / представнику акцентувати увагу споживача на конкретних характеристиках своєї продукції, а не заганяти себе в рамки державних норм і вимог.
Як змінилася якість моторної оливи і чи змінилося після скасування державної системи сертифікації в Україні, з'ясував Інститут споживчих експертиз. Для випробувань в лабораторних умовах було вибрано 10 моторних олив 5W-40 різних брендів в різної цінової категорії.
Мета експерименту - перевірити моторні оливи на відповідність заявленим характеристикам і визначити, які з них можуть вважатися кращими на українському ринку.
Які масла перевіряли
№ п/п | НАЙМЕНУВАННЯ МАСТИЛА | ОБ'ЄМ, Л | ЦІНА, ГРН |
---|---|---|---|
1 |
Castrol EDGE SAE 5W-40 (API SN/CF ACEA C3) |
4 | 955 |
2 |
XADO ATOMIC OIL SAE 5W-40 (API SN/CF ACEA A3/B4) |
4 | 846 |
3 |
ELF Evolution 900 SXR SAE 5W-40 (API SN/CF ACEA A3/B4) |
4 | 618 |
4 |
Mobil Super 3000 X1 SAE 5W-40 (API SN/SM ACEA A3/B4) |
4 | 635 |
5 |
Shell HELIX HX7 SAE 5W-40 (API SN ACEA A3/B4) |
4 | 639 |
6 |
LIQUI MOLY Top Tec 4100 SAE 5W-40 (API SN/CF ACEA C3) |
4 | 897 |
7 |
NANOPROTEC Engine Oil SAE 5W-40 PDI+ (API SN/CF/EC, ACEA C3, A3-B4) |
4 | 750 |
8 |
ARAL High TRONIC SAE 5W-40 (API SN/CF ACEA C3) |
4 | 731 |
9 |
ZIC SK X9 LS 5W-40 (API SN ACEA C3, A3/В3/B4) |
4 | 660 |
10 |
Kroon-Oil Emperol SAE 5W-40 (API SN/CF ACEA A3/B4) |
4 | 542 |
З 10 зразків, рівно половина (Castrol, Liqui Moly, Nanoprotec, Aral і ZIC) класифікуються як ACEA C3. Якщо коротко, в таких мастилах менше вмісту сірки і фосфору і сульфатної золи, ніж в оливах категорії A3 / B4 (літери «А» і «В» визначають тип двигуна - для бензинового або дизельного). Масла з допуском ACEA C3 призначені для автомобілів екологічного класу не нижче Євро 4 і сумісні з каталізаторами і фільтрами саж.
Зверніть увагу: не можна використовувати для нових автомобілів мастила більш раннього покоління, ніж передбачено виробником. Те ж стосується і використання олив нового покоління в старих авто. Перед покупкою, необхідно подивитися керівництво по експлуатації та / або проконсультуватися з фахівцями, щоб вимоги і допуски відповідали конкретному автомобілю.
Як проводився експеримент
Дослідження якості моторних олив проводились в випробувальному центрі НДІ «МАСМА» в Києві, одному з найбільш авторитетних установ у цій сфері.
Кожен зразок перевіряли на базові фізико-хімічні властивості, після чого були проведені лабораторно-стендові методи дослідження. Останні дозволяють з імітувати використання олив в реальних умовах, включаючи найбільш екстремальні.
Детальніше про методику проведення експериментів і стендових випробуваннях, дивіться відео:
Перевірка моторної оливи
Фізико-хімічні випробування
Кожен зразок перевіряли на базові фізико-хімічні властивості, після чого були проведені лабораторно-стендові методи дослідження. Останні дозволяють зімітувати використання олив в реальних умовах, включаючи найбільш екстремальні.
Найменування показників, одиниці вимірів | НД та методи дослідження | CASTROL | XADO | ELF | MOBIL | SHELL | LIQUI MOLY | NANOPROTEC | ARAL | ZIC | KROON-OIL |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
В'язкість кінематична при 100 ° С, мм² /с | ДСТУ ГОСТ 33-2003 | 12,86 | 14,13 | 14,71 | 13,30 | 14,83 | 13,88 | 13,13 | 14,18 | 13,20 | 14,15 |
В'язкість кінематична при 40 °С, мм²/с | ДСТУ ГОСТ 33-2003 | 76,01 | 84,96 | 91,41 | 81,77 | 92,87 | 87,54 | 80,13 | 87,70 | 78,42 | 87,36 |
Індекс в'язкості |
ДСТУ ГОСТ 25371:2006 |
171 | 172 | 168 | 165 | 167 | 163 | 166 | 167 | 171 | 168 |
Лужне число, мг КОН на 1 г оливи |
ДСТУ 5094:2008 | 5,64 | 8,56 | 9,10 | 9,07 | 9,26 | 6,93 | 6,61 | 6,34 | 5,60 | 8,16 |
Лужне число мг КОН на 1 г оливи |
ISO 3771-2011 | 7,30 | 11,10 | 10,20 | 10,01 | 10,70 | 7,7 | 7,50 | 7,80 | 7,6 | 10,6 |
Кислотне число, мг КОН на 1 г масла |
ГОСТ 11362-76 | 1,60 | 2,54 | 1,88 | 1,86 | 2,22 | 1,73 | 1,50 | 1,80 | 1,76 | 3,25 |
Температура спалаху у відкритому тиглі, °С | ISO 2592-2000 | 234 | 232 | 238 | 230 | 234 | 234 | 242 | 232 | 234 | 238 |
Температура застигання, °С | ГОСТ 20287 -91 |
мінус 38 |
мінус 42 |
мінус 38 |
мінус 40 |
мінус 50 |
мінус 42 |
мінус 42 |
мінус 45 |
мінус 40 |
мінус 36 |
Зольність сульфатна, % |
ДСТУ ГОСТ 12417:2006 | 0,8 | 1,37 | 1,07 | 1,0 | 1,2 | 0,80 | 0,80 | 0,80 | 0,80 | 1,28 |
Масова частка мехінчних домішок % | ГОСТ 6370-83 | Відсутність | Відсутність | Відсутність | Відсутність | Відсутність | Відсутність | Відсутність | Відсутність | Відсутність | Відсутність |
Масова частка води % | ГОСТ 2477-65 | Відсутність | Відсутність | Відсутність | Відсутність | Відсутність | Відсутність | Відсутність | Відсутність | Відсутність | Відсутність |
Щільність при температурі 20°С, кг/м³ | ГОСТ 3900-85 | 848,4 | 851,5 | 848,7 | 850 | 839,9 | 848,9 | 846,4 | 848,5 | 845,4 | 850,9 |
Масова частка кальцію, % | ГОСТ 13538-68 | 0,220 | 0,350 | 0,270 | 0,250 | 0,300 | 0,200 | 0,23 | 0,190 | 0,210 | 0,320 |
Масова частка цинка, % | ГОСТ 13538-68 | 0,090 | 0,120 | 0,100 | 0,100 | 0,115 | 0,090 | 0,080 | 0,095 | 0,090 | 0,130 |
Масова частка фосфора, % | ASTM D 1091-2005 | 0,085 | 0,114 | 0,095 | 0,095 | 0,109 | 0,085 | 0,076 | 0,090 | 0,085 | 0,123 |
Норми згідно з європейською класифікацією АСЕА:
Для категорії А3 / В4:
Загальне лужне число не менше 10,0 мг КОН / г, сульфатна зольність від 1,0 до 1,6%.
Для категорії С3:
Загальне лужне число не менше 6,0 мг КОН / г, сульфатна зольність не більше 0,8%.
Стендові випробування
Згідно з результатами стендових випробувань, оливи трьох виробників не пройшли перевірку корозійності на пластинках зі свинцю. Відзначимо - запобігання корозії деталей двигуна є одним з важливих призначень моторної оливи. Зайву корозійну активність показали оливи Castrol, Kroon-oil і Xado.
Корозійність олив
Найменування показників, одиниці вимірів |
НД метод досліджень | CASTROL | XADO | ELF | MOBIL | SHELL | LIQUI MOLY | NANOPROTEC | ARAL | ZIC | KROON-OIL |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Корозійність на пластинках зі свинцю, г/м2 |
ГОСТ 20502-75 | 7,1* | 20,5* | відсутність | відсутність | відсутність | відсутність | відсутність | відсутність | відсутність | 15,7* |
* - відсутність корозійності до 5 г/м2.
Индукційний період утворення осаду
В даному випадку - характеризує окислення оливи в обсязі, а саме якщо масова частка осаду менше 0,5%, то ця олива успішно пройшла випробування і характеризує його гарні антиокислювальні властивості.
Також, гарні антиокислювальні властивості характеризуються незначними змінами відносної в'язкості і кислотного числа. За цими параметрами кращим виявилася олива Nanoprotec. На другому місці Shell, а замикає трійку лідерів Kroon-Oil. Найгірші результати за двома параметрами - у Xado.
* - відсутність корозійності до 5 г/м2.
Індукційний період утворення осаду
В даному випадку - характеризує окислення оливи в обсязі, а саме якщо масова частка осаду менше 0,5%, то це мастило успішно пройшло випробування і характеризує його гарні антиокислювальні властивості.
Також, гарні антиокислювальні властивості характеризуються незначними змінами відносної в'язкості і кислотного числа. За цими параметрами кращим виявилося мастило Nanoprotec. На другому місці Shell, а замикає трійку лідерів Kroon-Oil. Найгірші результати за двома параметрами - у Xado.
Найменування показників, одиниці виміру | НД метод досліджень | CASTROL | XADO | ELF | MOBIL | SHELL | LIQUI MOLY | NANOPROTEC | ARAL | ZIC | KROON-OIL |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Стабільність по індукційному періоду утворення осаду протягом 40 годин (масова частка осаду) Відносна зміна в'язкості, % Кислотне число, мг КОН / г |
ГОСТ 11063-77 ГОСТ 11362-76 |
витримує (0,011%) 36 3,52 |
витримує (0,024 %) 39 7,35 |
витримує (0,013 %) 31 6,84 |
витримує (0,034%) 27 6,30 |
витримує (0,015%) 15 4,20 |
витримує (0,012%) 28 3,20 |
витримує (0,010%) 11 3,02 |
витримує (0,012%) 34 3,35 |
витримує (0,011%) 34 3,40 |
витримує (0,02%) 17 5,20 |
Трибологічні характеристики на ЧШМ при 20 ± 5 ° C
Ці випробування проводилися на чотирьохшаровій машині тертя з метою визначення критичного навантаження, показника зносу та індексу задиру, в кінцевому підсумку, для оцінки змащувальних властивостей мастил. В даному випадку зразки потрібно оцінювати в сукупності по трьом параметрам з поділом олив по класу.
Клас ACEA C3
Клас A3/B4
Найменування показників, одиниці вимірів |
НД метод випробувань | CASTROL | XADO | ELF | MOBIL | SHELL | LIQUI MOLY | NANOPROTEC | ARAL | ZIC | KROON-OIL |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Мастильні властивості на ЧШМ машині при температурі (20 ± 5) ° С: - показник зносу (Дз) (196 Н, 1 година.), мм | ГОСТ 9490 | 0,33 | 0,30 | 0,30 | 0,38 | 0,27 | 0,28 | 0,30 | 0,30 | 0,54 | 0,28 |
Мастильні властивості на ЧШМ машині при температурі (20 ± 5) ° С: - критичне навантаження (Рк), Н | ГОСТ 9490 | 921 | 784 | 1166 | 1039 | 1098 | 1098 | 1098 | 980 | 921 | 1098 |
Мастильні властивості на ЧШМ машині при температурі (20 ± 5) ° С: - індекс задирака, Н | ГОСТ 9490 | 412 | 444 | 487 | 491 | 502 | 501 | 474 | 503 | 409 | 498 |
Колір з розведенням 15:85, одиниці ЦНТ | ГОСТ 20284-74 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,5 | 1,5 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Результати перевірки моторної оливи
Яка олива найкраща, однозначно сказати складно. Швидше, правильно сформулювати так - яка моторна олива краща, а яка - гірша. При цьому важливо не забувати про ключові характеристики, найбільш важливі для моторної оливи:
Для вітчизняного споживача важливим фактором на користь вибору того чи іншого мастила є ціна. Причому, як показують результати досліджень, висока вартість не гарантує відповідну якість. Так, якщо подивитися на підсумки тесту олив і ціни, маємо парадоксальну картину - в Україні можна купити моторну оливу середнього цінового сегмента, яке знаходиться у вищій лінійці якості.
Результати досліджень моторної оливи
Яка моторна олива найкраща?
Вибір оливи для свого автомобіля по бренду і / або ціною не завжди гарантує якість. У той же час, як показують випробування, вартість нижча за середню по ринку теж повинна насторожити. Резюмуючи, залишається виділити оливи 3 брендів з категорії С3, дослідження яких показало найвищий рівень якості: Nanoprotec, Aral і Liqui Moly. За оцінкою фізико-хімічних властивостей і результатами стендових випробувань з урахуванням ціни, варто виділити NANOPROTEC Engine Oil SAE 5W-40 PDI +, як оптимальне мастило по співвідношенню ціна / якість класу ACEA C3.
Матеріал надано "Інститутом споживчих експертиз" (м.Київ)
Детальніше про результати тесту, методикою проведення дослідження, акредитації лабораторії, де проводилися дослідження, читайте на сайті Інституту споживчих експертиз
PassatGolfJettaGolfTouaregTiguanTouran
FiestaEdgeKugaFocusFocusFusionEscape
X1X3X53 series
6CX-9CX-5
VitaraSx4
SportageSorentoNiro
ASXOutlanderPajero Sport
DusterCapturMeganeSanderoLogan
2083083008
RapidOctaviaKodiaqKaroq
SGLACLA
CorollaCamryRAV 4
© 2024 Автобазар™– Купить новое авто или продать бу с пробегом в Украине